Góry Stołowe – kilka miejsc wartych odwiedzenia

Góry Stołowe

Spędziliśmy tydzień w Górach Stołowych. Było pięknie i intensywnie! Opisujemy szlaki, które udało się nam przejść.

W Górach Stołowych wytyczono około 100 kilometrów pieszych szlaków. My spędziliśmy tu tylko tydzień, więc nie mieliśmy szans, by przejść je wszystkie. Udało się nam jednak odwiedzić kilka zapierających dech w piersi miejsc i chętnie podzielimy się wrażeniami i spostrzeżeniami.

Góry Stołowe nie są wysokie, ale…

Góry Stołowe nie są wysokie, nie ma tam dużych przewyższeń, ale to wcale nie znaczy, że trasy są łatwe. Kilka razy było naprawdę ciężko – zwłaszcza, gdy szlak biegł stromo w górę lub w dół albo po bardzo nierównym podłożu. Ale dla takich widoków było warto! W ciągu jednego dnia zdarzało się nam robić nawet około 20 kilometrów na własnych nogach. Dużym ułatwieniem okazał się fakt, że mamy samochód – praktycznie nie widzieliśmy tu busów kursujących pomiędzy popularnymi wśród turystów punktami, jak ma to miejsce w Bieszczadach. Mogliśmy więc zostawić auto na parkingu i ruszać na wybraną trasę (dzięki temu nie musieliśmy ograniczać się do jednego obszaru Parku Narodowego Gór Stołowych). Wybieraliśmy parkingi oficjalne, ale nie te najbardziej popularne i znajdujące się najbliżej miejsc, które chcieliśmy odwiedzić – w końcu przyjechaliśmy chodzić po górach, prawda?

Góry Stołowe – trasy, które przeszliśmy i miejsca, które zobaczyliśmy

• Błędne Skały

Błędne Skały to jedno z najpopularniejszych miejsc w Górach Stołowych. Nic dziwnego – robią piorunujące wrażenie. Skały z piaskowca przybierają fantazyjne kształty i tworzą prawdziwy labirynt. Niekiedy przejścia są naprawdę wąskie i trzeba się nagimnastykować, żeby je pokonać! W niektórych miejscach musieliśmy zdjąć plecaki albo zejść niemal na kolana. Trasa jest jednocześnie łatwa – są tu kładki i barierki – dlatego nawet ktoś, kto nie ma doświadczenia w chodzeniu po górach powinien sobie z nią poradzić.

Błędne Skały

Wstęp na trasę kosztuje 12 zł. Jej przejście (z robieniem zdjęć i podziwianiem skalnych form) trwa około 40 minut. Na Błędne Skały można dostać się z kilku miejsc, ale najwięcej osób wybiera najprostszą drogę – podjeżdża po prostu na parking, z którego dojście na trasę turystyczną zajmuje nie więcej niż pół godziny. My podeszliśmy na Błędne Skały spod skansenu w Pstrążnej (Kudowa-Zdrój), szlakiem niebieskim, który biegnie wzdłuż granicy z Czechami, a następnie kawałek żółtym.

Sam Skansen Kultury Ludowej Pogórza Sudeckiego w Pstrążnej również warto odwiedzić – w ramach odpoczynku po chodzeniu po górach. Jest niewielki, ale bardzo urokliwy i pięknie położony.

skansen Pstrążna

• Radkowskie Skały i Skalne Grzyby

Z jakiegoś dziwnego powodu Radkowskie Skały nie należą do najchętniej wybieranych destynacji w Górach Stołowych. Może dlatego, że biegnący wzdłuż nich szlak nie należy do najłatwiejszych? A może po prostu większość osób wybiera Szczeliniec i Błędne Skały, czyli trasy szeroko reklamowane i przygotowane tak, by ich przejście sprawiało jak najmniej problemów? Faktem jest, że pierwszych ludzi spotkaliśmy na Radkowskich Skałach dopiero, gdy z nich schodziliśmy, czyli po ponad 2 godzinach marszu. I wcale nie było nam z tym źle – spokój świetnie korespondował z monumentalnymi formacjami skalnymi.

Góry Stołowe

Radkowskie Skały to ciąg baszt i filarów o wysokich (nawet do 100 metrów), niemal pionowych ścianach. Tworzą skalny mur, który zdaje się strzec tajemnic tutejszych lasów. U ich podnóża biegnie niesamowicie widowiskowa Droga Stu Zakrętów (bardzo polecamy wybrać się na przejażdżkę, można sobie podnieść poziom adrenaliny!). I właśnie z parkingu na Drodze Stu Zakrętów wiele osób tu podchodzi. My wybraliśmy nieco dłuższe wejście niebieskim szlakiem z centrum Radkowa.

Radkowskie Skały

Przejście Radkowskimi Skałami warto połączyć z odwiedzeniem słynnych Skalnych Grzybów (dzieli je jakieś 20 minut marszu) – choć wiele osób grzybobranie zaczyna z okolic Sroczego Zakrętu lub Batorowa. Skalne Grzyby są rozrzucone na długości około 2 kilometrów i niekiedy ustawione piętrowo na sobie. I naprawdę przypominają grzyby!

Góry Stołowe

Ze Skalnych Grzybów zeszliśmy w Wambierzycach, by zobaczyć miasto nazywane Dolnośląską Jerozolimą.

• Szczeliniec

To zdecydowanie najpopularniejsze i najbardziej zatłoczone miejsce Gór Stołowych. Najwyższy szczyt w Parku Narodowym Gór Stołowych kusi i pobudza wyobraźnię. Zwłaszcza, że jest pełen skał o osobliwych kształtach, pomiędzy którymi ciągną się głębokie rozpadliny. Na najwyższym punkcie Szczelinca znajduje się Tron Liczyrzepy (zwany też Fotelem Pradziada) – ogromny i… płaski.

Na szczyt prowadzi 665 kamiennych stopni, ułożonych na początku XIX wieku przez sołtysa pobliskiego Karłowa i pierwszego lokalnego przewodnika. Dzięki nim wejście na Szczeliniec nie jest trudne (choć można złapać zadyszkę). Wysiłek wynagradzają bajeczne widoki i… smaczna kawa w położonym na szczycie schronisku.

Szczeliniec

Większość osób podjeżdża na parking w Karłowie, niemal pod same schody prowadzące na Szczeliniec. Zielony szlak, będący płatną trasą turystyczną, wiedzie z powrotem w miejsce, gdzie zaczynają się schody.

Góry Stołowe

Samochód zostawiliśmy na leśnym parkingu przy Kamieniu Popielnym i czerwonym szlakiem doszliśmy do schodów. Nie zeszliśmy jednak szlakiem zielonym, ale wróciliśmy się kawałek, weszliśmy na szlak niebieski, a następnie żółty i poszliśmy w stronę Wodospadu Pośny. Wodospad okazał się niezbyt okazały, za to żółty szlak, biegnący często stromo w dół, po bardzo nierównym podłożu przysporzył wielu emocji i porządnie zmęczył mięśnie. Od wodospadu żółtym szlakiem przeszliśmy na trasę niebieską, prowadzącą przez Skalne Wrota i w ten sposób wróciliśmy na szlak czerwony i na parking.

Nasz wybór trasy nie należał do najlepszych, ale cóż – to nasz pierwszy raz w Górach Stołowych! O wiele lepiej było zostawić samochód przy parkingu przy szlaku niebieskim, wejść na Szczeliniec trasą przez Skalne Wrota, a zejść z niego szlakiem zielonym (płatną trasą turystyczną).

• Skalne Wrota

Skalne Wrota stanowią północną częścią zgrupowania Skalnych Grzybów i znajdują się około 1,2 kilometra od Szczelińca. Są to skały o wysokich, niemal pionowych ścianach, których zbocza schodzą do doliny potoku Pośny. U podnóża kamiennych olbrzymów zalegają liczne oderwane głazy, porośnięte mchem i paprociami. Tworzą niezwykle malownicze, ale i przerażające rumowisko. W końcu – jak ogromna musiała być siła, która je rzuciła w dół zbocza?

• Skały Puchacza i Narożnik

Trasa zaczyna się z parkingu przy Narożniku lub przy Lisiej Przełęczy (parkingi są oddalone od siebie o jakieś 5-10 minut marszu, więc to niewielka różnica). My zaczęliśmy od Lisiej Przełęczy i zrobiliśmy pętlę, zaczynając na żółtym szlaku, przechodząc kawałek szlaku zielonego i szlak niebieski, kończący się za Narożnikiem.

Trasa jest łatwa, przez większość czasu spacerowa, a przy tym szalenie malownicza. Biegnie szczytem Skał Puchacza, pod którymi rozpościera się urwisko (to skały odsłonięte w czasie prac w kamieniołomie), kładką nad mokradłami, ścieżką pośród powalonych drzew, budzących skojarzenia z krajobrazem po apokalipsie… Naprawdę trudno robi się przy Narożniku – zejście (lub podejście, zależy od której strony się zaczyna) jest bowiem naprawdę strome.

Gdzie nocować w Górach Stołowych?

W Górach Stołowych znajduje się bardzo dużo miejsc, w których można znaleźć nocleg – od luksusowych hoteli w uzdrowiskach takich jak Kudowa Zdrój po agroturystykę w niewielkiej wiosce. My postawiliśmy na Radków – nieduże miasto w powiecie kłodzkim, leżące około 2 kilometrów od granicy z Czechami. Można tu smacznie zjeść i napić się dobrego czeskiego piwa (bardzo polecamy Restaurację Graniczną), popływać w Zalewie Radkowskim, zobaczyć stary browar i zabytkowy ratusz czy podziwiać panoramę gór na tarasie widokowym Guzowatka. Przede wszystkim jednak Radków jest dobrym punktem wypadowym w góry. Blisko stąd też do takich atrakcji jak:

• Droga Stu Zakrętów (łączy Radków przez Karłów i Lisią Przełęcz z Kudową Zdrój),
  • opuszczony zamek w Ratnie Dolnym,
  • Bazyliki Nawiedzenia NMP w Wambierzycach.